Benskydd lr inte i hagen ?

Är alltid ett himla liv ang. om man ska ha benskydd i hagen på hästen lr inte så tänkte därför kolla lite med er va ni tycker om de och hur ni göra med era hästar :)

Personligen så har jag bara skydd på Collina i hagen första gng hon släpps ihop med nya hästar annars går hon utan. Däremot har hon nästan alltid boots på sig i hagen runt om när de är broddsäsong ( dock inte nu när de är så sjuuukt mkt snö ) :)

hur gör ni och va tycker ni:)

Collina på Gesta Gård sommaren 09


Kommentarer
Postat av: Jenny

Achilles har boots på sig i hagen om han har brodd fram, och då har jag även boots fram när jag rider.



Dock går han utan boots i hagen nu när det är så mycket snö.



Min shettis går utan skydd hela tiden men så är han ju inte heller skodd längre utan går barfota runt om. :)

2010-02-24 @ 16:13:30
URL: http://lilatiger.blogg.se/
Postat av: Maddde

Jag skulle aldrig kunda tänka mig ha lidnor på hästen eller damasker,för dom inte sitter så bra,men hopp skyd skulle jag också kuna tänka mig ha om hästen springer mkt.Jag har alltid boots på min ung häst för han trampar sig men det är vitigt att ha såna som sitter bra och inte ger skav.

2010-02-24 @ 16:15:09
Postat av: Sandra

Det beror på hästen, behöver den skydd får den ha skydd. Men behöver den inte så är det bara meningslöst att ha på. Dock så har jag alltid boots på alla fyra, även när det är mycket snö då risken för broddtramp är ännu större då!

2010-02-24 @ 16:40:47
Postat av: Fille

sandra: ok aa de går inte att ha boots på colliana nu dom vänder sig bara åt fel håll och står rakt upp som trattar ist i all den här snön :/

2010-02-24 @ 17:27:02
URL: http://teamcc.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag har aldrig skydd på i hagen, inte heller när Arne släpps ihop med någon annan häst eller så. Tycker det är onödigt :)

2010-02-24 @ 17:53:36
URL: http://swars.blogg.se/
Postat av: Nanna

Jag har aldrig haft skydd på mina hästar i hagen. Det bildas oftast bara fukt bakom dem och så samlas det damm och sand och så blir det skav ! Ingen hit! :)

2010-02-24 @ 18:14:16
URL: http://johannadahlberg.blogg.se/
Postat av: Lina Renström - Du kan vinna ett tävlingstäcke!

Jag hade första gången Rocky släpptes ihop med några andra hästar. Och ett tag hade jag boots på honom för att han trampade av sig dojjoprna för mycket ;P <3

2010-02-24 @ 18:29:00
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har aldrig skydd på min häst i hagen. Inte ens när det är broddsässong. Han har aldrig (ta i trä) trampat sig, dock har jag boots när jag tävlar med gräsbrodd.. men iaf. Han får lätt skav på benen bara det kommer ett litet gruskorn emellan, så han får glatt klara sig utan och det har gått suveränt i alla år! :>

2010-02-24 @ 18:56:55
Postat av: jenny

jag tycker att någon måtta måste de vara, hästar ska få vara hästar. Om man klär in dom med skydd från topp till tå 24 timmar om dygnet så lär dom sig inte att hålla ordning på sina ben och undvika att trampa på sig. Jag har inte skydd på några hästar i hagen, inga skydd på hästar jag rider om dom inte slår i, undantag vid hoppning & terrängridning.



Där jag kör travhästar så har starthästen skydd i hagen när de inte är snö men de är för att han "brötar" omkring i skogen och inte är rädd om sig.

2010-02-24 @ 20:04:50
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: jenny

kan tillägga att jag inte har skydd på broddade hästar heller

2010-02-24 @ 20:06:57
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag har aldrig haft skydd på någon häst i hagen. Har det mycket sällan när jag rider med, enbart när jag hoppar eller ska ut på lång runda i skogen. Min häst är broddad på alla fyra men har aldrig haft några boots heller. Tycker helt enkelt inte det behövs :)

2010-02-24 @ 21:14:49
URL: http://ecarolines.blogg.se/
Postat av: Sofia iaa Boström

Jisses vad kommentarer! Men min åsikt är, har du en livlig och "klantig" häst så tycker jag inte det är något fel att ha skydd i hagen. Sen vilket skydd som är bra eller inte vet jag inte.



Jag vet att jag satte på lindor på alla fyra och boots fram första året hon gick med broddar plus stor hage som var orolig. Bestämde det när jag tog in henne med fryst blod på benen.



Så min mening, är hästen i behov av det, så JA annars nej!

2010-02-24 @ 21:41:08
URL: http://sofiaiaa.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag tycker att hästen kan vara utan skydd i hagen.

Lite häst måste dom få vara.. Och tycker inte det är nyttigt att gå med skydd kontant.

Tänker mest på all fukt o skit som blir där under när det är dåligt väder..



Har skydd på hästen om den behöver när jag rider.

Men i hagen får min häst vara lite häst. Räcker med täcke för att han inte ska bli kall, förskyld, blött osv.. Men man kan inte skydda sin häst från allt. Och är lite emot att man sätter på skydd för allt bara för man är rädd att den "kan" skada sig.

2010-02-25 @ 00:37:20
URL: http://karisma.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0